De Historie van de “Noordelijke Autocross Club” (NAC)

De Noordelijke Autoross Club werd opgericht in 1980 door Jan Wietze de Graaf en Anne Riekele Poelman. Het doel van de vereniging was om de autocross sport in Friesland te bevorderen.programmaboekje

Er werd een bestuur gevormd, medewerkers gezocht en de klassen die er reden waren: De sportklasse B-1 (de platte kever), en de standaardklasse tot 1600cc, ( dit is de latere keverklasse 1600) en de zogenaamde gastrijders. Dit waren de auto’s zo van de weg, maar wel met de nodige veiligheidsmaatregels. Dat stond van begin af aan hoog bij de NAC in het vaandel. Er werd begonnen met twee klassen die lid waren. Door de jaren heen kwamen er klassen bij. Werden andere klassen opgedeeld, en gingen er weer klassen weg waarin het animo naar beneden ging. Er is ook een tijdje een damesklasse geweest.

In 1983 werd voor het eerst begonnen met het bijhouden van het clubkampioenschap van de “Noordelijke Autocrossclub”. Bekende namen uit die tijd waren oa; Lammert Laanstra, Sije Heidstra, Bauke v/d Land, Jan Elzinga, Theo kloosterman, Sjoerd Kloosterman, Jaap Prins ea… In 1986 worden de namen van de verschillende klassen weer verandert. Tw Superklasse, Sportklasse 2000, Sportklasse 1600, en de Standaardklasse. (De superklasse is later ook vervallen i.v.m. te weinig animo). Later kwam er nog een klasse bij, Dit werd de zware klasse, De naam van deze klasse is tegenwoordig “de Stockcar F1”.

In 1992 kregen we weer een splitsing, tw de Standaardklasse, deze werd onderverdeelt in de “Standaardklasse en de Vrije Standaardklasse”. In de latere jaren werden de namen van de sportkl 1600cc en 2000cc verandert in de “Keverklasse 1600cc en de Sprintklasse 2000cc” . Ook werd de Rodeoklasse toegevoegd, hier word nog lekker ouderwets gebotst, alleen is de constructie van de auto veel veiliger..

In 2012 werd geprobeerd om de oude V8 motoren weer nieuw leven in te blazen maar dit werd na een proefperiode weer teruggedraaid omdat het toch te weinig rijders opleverde. Ook in dit jaar overleed de eigenaar van de crossbaan in Kollum. Echter had hij voor de NAC het rijden op deze mooie baan juridisch vastgelegd. Dit betekent dat de NAC hier wedstrijden kan blijven organiseren. En de bestuursleden van de NAC hebben daarop besloten de baan van Kollum te vernoemen naar deze eigenaar. De baan heet vanaf het seizoen 2012 dan ook het “van der Schaaf Circuit”

In 2013 werd besloten om de junior rijders de kans te geven om bij de NAC te rijden. Dit werd wel een succes en deze jongens laten tot op heden hun kunsten zien op het “van der Schaaf Circuit” Ook deed de Formule 2 klasse dit jaar z`n entree op de baan in Kollum. Dit is in 2014 uitgebreid met de Formule 2 Junioren.

Door de laatste jaren heen zijn er vaak gastklassen geweest bij de NAC; dit zijn vooral de Fac 1600 rijders en de Idzinga Kevercup. Ook in deze klassen is altijd veel spanning en spektakel te zien.

In 2015 zijn door aanpassingen in de reglementen de namen van de kever 1600 en de sprint 2000 veranderd in de Vrije Keverklasse en de Vrije Sprintklasse. Dit is gedaan om meer rijders in de gelegenheid te stellen in deze klassen te gaan rijden.

Ook zijn er in al die jaren vele bestuurswissels geweest, en natuurlijk een doorstroom aan medewerkers en rijders, één ding is gelijk gebleven en dat is de liefde voor de autocross sport.nac_medewerkers_-_kopie_2

Van deze foto zijn nog twee personen actief binnen de Nac en dat zijn Dineke v/d Velde en Alle de Boer.
Achter vlnr: Klaas, Bindert,Geert v/d Veen , ??, Jan v/d Veen, ??, ??, Romke, Oale Postma, Ype Solle, Jan.
Midden vlnr: Tabe Hoekstra, Jappie post, Alle de Boer, Lucas, ??, ??, Albert de Jong, Romke Kempenaar.
Voor: Dineke v/d Velde, Gerrie.